KLIK..JGN TAK KLIK..

MARI JOIN IBU DINI

MASUK SINI JGN LUPA JERIT KAT IBU DINI OK.






Jom XchangE LinK ngan Ibu dinI

Friday, January 29, 2010

Perginya insan bernama Ibu....






Salam jumaat buat semua teman2 ku yang membaca blog ini......Hari ini genaplah 9 hari pemergian ibu tersayang....Allahyarhamah Rosni Binti Mat Kassim....Ibuku merupakan seorang suri rumah dan mempunyai 5 orang cahaya mata terdiri daripada 4 perempuan dan 1 lelaki....Ntah selepas melahirrkan adik ku yang bongsu..ibuku jadi serik untuk menerima rawatan di hospital kerana sikap segelintir doktor dan jururawat yang agak kasar dan menyakitkan hati...Tarikh 19 January merupakan tarikh di mana aku berjaya memujuk arwah mak untuk menerima rawatan di hospital kerana tidak sihat...Ya Allah..sungguh tidak ku duga selama ini arwah mak ku mengalami masalah kegagalan buah pinggang..namun arwah mak tak menunjukkan gejala penyakit itu...setelah Doktor mengatakan untuk memasukkan arwah mak ke wad, aku telah mengirim sms kepada adik2 ku yang berada di melaka dan kelantan agar ambil cuti balik tuk melawat arwah mak...takut kalau apa2 berlaku menyesal...alhamdulillah adik2 ku balik juga....20 january 2010 tepat jam 445petang mak menghembuskan nafas yangt terakhir kerana mengalami sawan ketika menjalani prosedur IJC...di mana cathether di letakkan untuk melakukan dialisis.....Ya Allah..ketika itu tangan ku bertaut dengan tangan arwah mak....namun apakan daya aku..kerana ketika itu aku seorang diri berada di hospital...suami dan adik lelaki ku beru saja pulang sebentar....Doctor melakukan CPR untuk meneylamatkan arwah mak...dan ketika itu aku terasa jantungku seperti hendak berhenti....namun aku tidak membenarkan para doktor melakukan intubation untuk hantar arwah mak ke ICU...ketika itulah aku teringat pesan arwah mak bahawa dia kalau sakit n Tuhan an amik nyawa...dia tak nak kena tebuk sana sini...maka aku menelefon adik2 ku yang amsih dalam perjalanan meredhakan pemergian arwah mak...
Jenazah arwah mak selamat di bawa pulang jam 7 petang...bertapa terharu dan sedihnyer kami lima beradik diatas pemergian mak...Kami bersyukur kerana ada 4 adik beradik perempuan di mana kami semua memandikan arwah mak...dan syukur pada Ilahi kerana seorang adik lelaki menyambut jenazah arwah mak ketika di dalam kubur...Kami bersyukur kerana perhubungan kami adik beradik dan ipar duai mesra dan terasa sangat bila arwah mak pergi meninggalkan kami semua...Kesian kat abah..kerana abah tak boleh tanpa arwah mak..namun kami semua yakin...lama kelamaan abah akan biasa dengan keadaan ini...syukur alhamdulillah....majlis tahlil berjalan dengan lancar dan hari ke 100 kami semua akan pulang ke rumah arwah mak untuk tahlil dan naik nisa...walaupun arwah mak dah takder depan kami atau sambut kami setiap kali kami pulang ke akmapung..namun arwah mak sentiasa di hati kami...."Ya Allah, aku bermohon kepadamu, kau ampunkanlah dosa arwah ibu ku, tempatkanlah arwah ibuku di kalangan orang2 yang ebriman dan kau cucurkanlah setinggi-tinggi rahmatMu ke atas roh ibuku....terimalah segala amal ibadat yang arwah ibu lakukan sepnajang hayatnya di dunia..amin...Al Fatihah...."

Friday, January 15, 2010

Benarkah ianya berlaku??????????

Salam pagi jumaat buat teman2 blogger....hmmm arini adalah hari terakhir untuk minggu nie...bestnyer sok dh cuti...apa plan?ntah ler...buat masa nie blum ader plan yg bermain di kepala ku....sukarnya tuk katakan...adakah ianya telah berlaku?adakah ini dugaan yang harus kuterima? adakah ianya dugaan tuk ku di tahun baru nie?Ya Allah....ko berikanlah aku ketabahn dan kecekalan bg mengatasi situasi ini..aminnnn

Tuesday, January 12, 2010

Roti Manis Kismis...

Selamat pagi...hmmm...nie nak cter skett ler pasal smlm...blk keje ptg smlm..laling aku sbuk dengan mencuci kain..mn taknyer mlm sblm tuu..ank kesayanganku memuntahkan dirinya di atas cadar...aku laks cbuk arr memesak tuk mkn mlm...cian lak kat laling aku ...so msk arr sambal sotong n goreng sayur kacang buncis...so tpt jam 630 ptg maka menu dah siap tuk dhidangkan..alhamdulillah...pastu lak aku dengan rajinnyer meng on kan laptop aku nie...bukan aper resepi kat dlm laptop..sbb terasa nak cuba wat roti kismis lah plak...resepi tu aku amik dr blogg Ummi...makaceh arr kak ummi sbb resepi tu..mmg sedap gler...so nak tggu doh tu naik n saat membakar..lbh kurang jam 11 mlm gak arr baru siap..yg ptg pg nie aku dah blh bw bekal..tuk anak aku pun sm..sbb ank aku nie mmg yg jenis mkn...Resepi? aku nei pun follow org nyer resepi...so layan jer lah gambar nie ....


Sunday, January 10, 2010

Dini Ohh..Dini...

Salam hari Ahad...hmm..dah nak masuk ari senin dah nie...iskk.isk..isk..bukan aper entry kali nie nak citer skett ler pasal anak kesayangan aku sapa lagi kalau bukan Nur Dini Qistina...diam tak diam..Dini dah nak masuk setahun setengah dah..hmmm pasnie dah nak kena g cucuk tuk setahun setengah nyerr...ader melalak lagi ler dia...aduii....tensen tul bkn aper..gerenti nangis nyer masuk kinik nie...hmnm..tak per arr sebab cucuk kali nie asben aku kener ler bawak sbb aku dah masuk kelas...hmmm..so tuk entry nie malas nak citer panjang sebab arinie letih gler babas...mana tak nyer dr pagi sampai ke petang dok kat dapur mencuba resepi ...buat kek n buat roti sosej...tapi gambar x dpt nak upload sbb tak amik pun...lagipun kureng jadik..so layan jer lah gambar pose2 maut dari anak aku nie....byeee...

tak mandi lagi...posing mesti...ekekkkeehmm..biler arr dini dapat bw handbag nie kan...

Friday, January 8, 2010

Aku dah ader hobi baru...isk..isk..isk...


Slamat pagi jumaat...hmmm ader ker org nak bc entry aku pg nie...hmm tak kisah arr..ader ke x der ke..yg ptg aku nak update gak aper yang aku buat semalam...sekian lama nak blaja buat cup cakes..tak tau nak mintak kat sapa resepi...nak g attend class..ekkekk..takut tak sempat..so apa lg kebetulan kwn aku dia ader wat biznes cup cake...aku pun mintak arr resepi dia tuk permulaan..punya arr berkobar2 nak buat sampai dah tak sabar terus nak g beli barang jerk..ish..ish..ish..yg penting hubby aku kata ..hmm tak perk ler..dah semnagat nak buat tu bior jer arr..."tak support langsung hubby aku nie.."tp tak kisah arr sbb dia yang tolong aku kuarkan mixer, periuk kukus dari stor..sayang gak kat aku walaupun cbuk dok mengomel....ekkekk...maka di atas resepi yang di berikan oleh teman aku tu..maka..inilah hasilnyer..cup cake yang comel...ishh..ish..ish..mmg best gler..aku buat smpai kul 11 mlam br siap...kalu berkenan...cr jer arr yg professional...



coretan...


Wednesday, January 6, 2010

Al fatihah.............

Pemergiannya merupakan satu kejutan buat kami semua.....Arwah seorang yang baik cuma kita yang rapat dengannya mengetahui bagaimana arwah sepanjang hayatnya...Ahmad b. abu Bakar merupaka bapa saudara kepada suamiku....masih bujang..sepanjang hayatnya hanya untuk ibunya arwah Zaharah .....Beliau menjaga ibunya seperti bayi..di belai dan di jaga sebaik mungkin...Sudah ajalnya...beliau meninggalkan kami semua dengan keadaan yang menyayat hati..beliau meninggal tatkala selesai mengambil wuduk unbtuk solat zohor..ketika itu arwah di dalam bilik air ....mungkin di sebabkan keadaan kesihatan yang tidak berpa baik..disamping pening kepla...mungkin arwah terjatuh lalu pita,..tanpa di sedari arwah telah pergi ketika itu juga...pemergiannya di sedari oleh ibu mertuaku dan juga biras ku....sebaik sahaja sedar tentang keadaan itu...maka ibu mertuaku telah cuba untuk amsuk ke bilik air...dan melihat arwah telah kaku di situ....mungkin telah tertulis dan tersirat..namun ianya satu kejutan dan tamparan yang hebat buat kami sekeluarga...masih terngiang di telinga ku yang arwah ingin kami semua memakai baju warna hitam untuk raya tahun 2010...aku pula telah bersuara..." macam nak berkabung lah plak"...itulah ungkapan yang telah ku suarakan kepadanya...rupa2nya...2009 adalah tahun terakhir kami semua beraya dengan arwah...syukur ke hadrat Ilahi, aku sempat meinta maaf kepadanya sebelum aku berangkat ke Tanah suci Mekah....Aku berdoa agar rohnya di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman...amin...buat ahli keluarga mertuaku...redha lah dengan pemergian arwah dan sama2lah kita berdoa...Al fatihah..............


Alhamdulillah....

Alhamdulillah......sukur ke hadrat Ilahi kerana aku dapat menjejakkan kaki ku ke Tanah Suci Mekah dan aku amamt bersyukur kerana menjadi salah seorang Tetamu Allah untuk berkunjung ke sana...Pemergianku walaupun bukan dengan ahli keluarga...namun teman2 seperjuangan lah menjadi keluarga tatkala aku berada di sana selama sebulan...Alhamdulillah..
Terasa diriku ini terlalu kerdil tatkala menjejakkan kakiku di rumah Allah...terasa betapa syukurnya aku tatkala dapat mengerjakan ibadah aku sepanjang berada di sana...terasa tenangnya jiwaku dan fikiranku...bohonglah kalau aku katakan aku tidak teringatkan famili aku di tanah air..namun kerana tanggungjawab yang telah diamanhkan aku kuatkan juga semangat ku di samping menghitung hari untuk bertemu keluarga di tanahair....Insyallah...semoga aku di beri kesempatan lagi untuk kembali ke sana bersama ahli keluargaku yang lain...amin....
Coretanku...







LinkWithin

Related Posts with Thumbnails